kawan2:

Friday, April 20, 2012

semangat mak tani....


entry kali ini mengetengahkan tema semangat mak tani..sebab apa..sebab aku baru dapat semangat bertani macamana yang aku lihat dan tengok sendiri sini http://www.tanamsendiri.com/ website ni kepunyaan encik iskandar,..
macamana akukenai,aku pun tktau,bila aku godek2 google pasai tanaman(maklum la tgh semangat wojaaa)..pastu aku teruja tengok pokok2 sayuq dia,sihat2...pastu tak perlu kawasan yang luas,.. sangat2 best,,,




ni benih yang aku beli aritu,dah selamat sampai pun siap bagi benih free lagi,cuma aku yang tak tau bila free nak tanam semua ni,,hehe...tengok tu ada benih markissa,bunga telang,cili kampung,rosselle,kacang panjang renek,pastu dapat lagi fre benih timun tempatan n kailan...wowowwww.tq en.iskandar..utk pengetahuan murah je benih ni. rm10 sekali pos tuuu!

oppp oppp kat bawah ni bukan gambar belakang umah aku,tapi belakang umah encik iskandar...hehe


sangat hebat,best best,,sebelum dan selepas..
ni gambr yang aku pinjam dari website en.iskandar,tengok tu belakang umah dia,anak dia dengan pokok kailan dan pokok2 lain..ada byk lagi pokok2 kat umah en.iskandar,ada tomato,timun,terung,capsicum,sawi,dan macam2lagi.kalo dekat dengan umah aku kompem hari2 aku pi bertandang tgk pokok dia...cehceh...bykla masa aku..haha..!

ni pulak pokok kari aku yang mula bertunas kembali....taktau la kalini berjaya lari dari olat tak...

ni pulak pokok yang ditanam oleh m.ngah aku,pokok betik masa mai haritu.(siap buat pendinding guna daun nyok dari pokok nyok aku tu)..kata mngah,seronok tengok umah yang aku dok ni,tanah luas,,dapat tanam mcam2,.(.taktau la dapat idup dan dapat ke tak aku merasa buahnya).....takpa la,kalo aku tkdapat rasa atleast ada gak pokok yang ku tinggal utk orang merasa macamana aku dapat rasa sekarang...kalo semua orang berkira2 tak mo tanam pokok sebab belum tentu dapat rasa buahnya,rasanya sekarang ni kita pun tk merasa la buah2 ..yela kalo semua berdengki cmtukan...kena tanam sendiri la baru dapat rasa buah2...kalo nak makan buah durian jenuhla tunggu teraa nak dapat makan haha....

ni pokok jambu yang tak abih2 berbuah,tapi kalo dah peringkat ranum cmnni aku dah tk buleh makan,sebab olat2 dah bersarang...takpa la chipmunk dan burung2 pagi mai makan..makanla ,dah rezeki hampa semuaa....

walaupun buah jambu ni takdapat makan dengan ulang2...tapi hadirnya pokokjambu ni bagi teduhan buat aku di umah sewa ni,..buah2 yang berguguran kenala sapu,ni pun dah menusuk idongg bau masammm buah tu,kompem jiran pun dapat bau aroma nyee..maap la yee...

aleesya nak jugak posing dengan kucing singgahan kat umah....

ni pulak kek tipu yang baru sempat nak hias sambungan dari kisah semut yang lapaq kat sini http://craftkami.blogspot.com/2012/03/cerita-semut-yang-lapaq.html...
bak kata soalan along aku,"kek tipu ni apa fungsi dia..?" err saya pun tk tawu....haha saja2 aku buat hiasan,pastu kalo ada sapa2 yang sudi terima,aku bagi je la buat hadiah.....almaklumla nak pi kursus wat faux kek takdan dan kewangan takmengizinkan..so cemni la caranya orang yang tak pi kursus membuat kek tipu tu...


buat masa la ni,biaq la kek tu dok dalam muzium dulu sementara ke temu tuannya...nanti bleh tambah huruf2 atas kek tu,sementara puan tanah@tuan tanah tengah semangat menanam,..err mana nak pi taktau ujung minggu ni,nakpi cari pasu kot utk pokok amra@kedondong aku tu..mmm yela kot.

1 comment:

Anonymous said...

wow..patut tak mau pokok deduri saya..hahaha...
hebak sungguh wani...pasni dapatla rasa sayoq hang(tak malu aku)hahaha

et

semoga dipanjang usia kita bersama....

Daisypath Anniversary tickers