kawan2:

Friday, April 13, 2012

dah nampak dah...

kali ni kisah pokok2ku yang takseberapa....
dalam masa yang ada ni,dengan tiadaan aleesya ,aku kena kemaskini pokok2 yang idup segan mati takmahu tuuu segera..
sebabnya tanah dah lama gak ku beli,tapi dok laaa dalam beg plastik tu tak gerak2 selagi tuan dia tak gerak2 tangan utk pi beerkebun...(kebunla sgt)..
utk pengetahuan,err pokok ceri barbados dah mula menampakkan buahnya,walaupun hanya SEBIJIK tapi okey paa utk penanam seperti aku ni,..yang kadang2 siram kadang2 tak ingat nak siram hehe,,,
tk sabar nak ambik gambar bila dah masak nanti...


tu dia,...dah nampak dah....harap2 buah tu dapat bertahan sampai masak la...huhu...

kata penjualnya,pokok ni tahan kena panas,tak banyak pantangnya,tapi bila aku letak direct dgn sunlight nampaknya pokok saya menjadi layu...munkin sebab tak cukup air dan zat macam kat nursery kot..jadi aku telah pindahkan dia duduk sebelah pokok sirih supaya dia dapat teduh dan semangat macam pokok sirih tu...tapi la ni pokok sirih tu macam tak semangat plak,...munkin sebab pasu tu dah tak muat...

ni pulak, pokok apa tak tau...tapi banyakla kat umah aku ni,aku ambik benih ni dari umah ku di kampung....siap naik flight tu mai sepang ni,siap sorok dalam beg tu hehe hebat2...

ni plak pokok jambu aku tu la..kesian dia,..aku tak dan kutip jambu tu,la ni dah kembang n kompem ada olatt yang dok dalam buah tu...

ni pulak pokok stevia aku,aritu dahmati abih pokok ni,gara2 aku yang terlupa siram,...sebab pokok ni kena tempat teduh,air mau cukup...tapi dia tinggal jugak waris sikit,..nahhh tumbuh jugakkk 1....

ni plak pokok baldu aku,..benih ni ambik di umah mak aku termasuk pasu kerang tu sekali..hehe...complete set tapi tk termasuk tanah la..


ni pokok daun kari yang dah botak kerana dah 2 kali botak masih lagi ada ulat2 kecik warna itam mai tenggek,geram tui..geli pun ada...mana tau satgi masak gulai ayam,ikan pi jadi kari ulat...eii gelimaaan manmannn..(ceh macam la rajin masak gulai...)tapi alhamdullilah la dah mula keluaq tunas...



dan yang last pokok kadok yang jugak tak bpa nak sihat,..yala cemana nak sihat,sellau orang tanam kat tanah aku pi boh dalam pasu,jadi dia gak tak brapa bebas la kot nak membesar bagai johan...hmm ingat nak tanam bawah pokok jambu sebab situ teduh...tgk la kalo aku rajin hehe....
so yang penting rajindengan tak rajin jaa..jangan jadi macam aku main ikut dannnnnnnnnn jaaa....
ok kengkawan selamat menanammm ya...

3 comments:

Anonymous said...

arghhh jeles nyer tengok pokok hang..gemok2nyerr..aku nyer pokok semua dah kuruih...tuan dia jer tak kuruih2..huhuhu

et

YanaHime said...

hehe! rajin jgk naa hang menanam...aku ni tgn panas kut, tak penahnya jd klu tanam pokok...pokok kaktus pun bleh mati!

Angah said...

hehe,aku mana da rajin,..tanam pokok ikut modd,ntah semangat apa yg masuk taktau,..tu yg rajin tu...pokok 2 ku gemok mcm aku la hohoho

semoga dipanjang usia kita bersama....

Daisypath Anniversary tickers