kawan2:

Monday, April 9, 2012

hari menuai..jambu

semalam ujan ,maka jambu2 telah bergugurann di taman.
kelihatan pagi ini seorang wanita ayu(ceh ayat tak bleh blahh)telah mengutip dan mengait buah di pohon iteww ahaks..ditemani chipmunk yang awai-awai pagi dah mai makan buah jambu tu..makanla cik tupai oii,byk buah tu...dan aku kumpul-kumpulkan jejambu itew sehinga 2 bakul ini..


periuk kiri tu,yang dah dipilih,potong,yangtengah n kanan buah yang tak leh makan ada olatt..

upacara pemilihan buah dilakukan,adakah kaedah paku di pokok berhasil kali ni utk elakkan buah berulat..?
hmm nampaknya agak ada kemajuan kali ini,..
buah yang di besiang( adakah anda paham perkataan ini? mksudnya buah yang di apa haaa,err buah yang di potong2 la kott..hehe) telah berjaya dikumpulkan kepada 1 periuk kecik ,lihat gambar atas kiri...
nampaknya teori paku di pokok menjadi jugak walaupun ada juga buah yang olaat..
tapi berbanding dnegan yang lepas2,kalini hasil yang dpt dimakan ada pertambahan.

opps,jangan salah sangka,kucing itew bukan sedang memakan buah jambu ya,..

alhamdullilahhh,banyaknye buah niiii....

aku dah siap paket kan utk kawan2 ku di tempat keja,ukt noni,utk kekodokbulat (tula hang tkmo dok berjiran dengan aku,kalo dak leh kita nyicah hahaha) ,tapi aku gaulkan dengan garam n gula ja sebab aku takdak serbuk asam,..bulihla kot noo...
utk aku,aku sejukkan dulu dalam peti es,..satgi balik keja leh nyumnyummm pheh sangat lazat kalo dimakan ditengahari panas2...
sungguh menyelerakan.....

4 comments:

Anonymous said...

hamboi...buah depa...sedapwooo walaupun garam+gula sahaja).hehehe

tq

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Angah..Alhamdulilah,berbudi ngan tanah..ada hasilnya :D
mmg sedap jambu ni klu buat cicah ngan kicap+ciliapi_belacan +gula...kasi pedas2 sikit.

Sash said...

WAAHHHHH!! Jahat nye bagi orang kecur air liur nih ;P

Angah said...

jambu ini adalah hasil tanaman org yang tinggal di umah ni sebelom ni hehe....
saya hanya mengutip hasilnya...tpsaya ada tanam jugak pokok pisang hehe..nanti saya tunujukkan...hehe sja bagi kecur lioq...

semoga dipanjang usia kita bersama....

Daisypath Anniversary tickers