kawan2:

Monday, August 29, 2011

OHH my kampung raya mERDEKA!!!

OHH MY KAMPUNG......
salam aidilfitri...bila makan kuih,ketupat tu..ingat2 la kami disini....
oooh my kampung meriahnya....
miss u.....


buat mama,abah,along,mteh,mngah,dan rakan taulan sanak saudara dikampung,
semoga lebaran ini tetap meriah tanpa kehadiran kami,...
huhuhu...

Sunday, August 28, 2011

salam lebaran...

salam lebaran buat semua,
salam sejahtera buat insan tercinta....salam aidilfitri buat semua,tak kira dimana berada semoga semua kan beroleh rahmat dan berkat,memanjangkan silaturrahim bertambah erat tak kira kecil ,besar,tua,muda ,miskin mahupun yang kaya,yang terkenal mahupun tidak semua pasti meraikannya...

sempena 1 syawal ini saya memohon kemaafan andai kata terkasar bahasa,tersalah biacara,teremosi takkena tempatnya,terlebih darikurangnya,..keranasaya juga insan biasa ,yang tak lari dari melakukan kesilapan,..terima kasihbuat teman,terima kasih buat teman di alam maya,terima kasih atas perkongsian ilmu ,berita,petua,resepi,kisah,pengalaman....semoga segalanya dihalalkan...dan terimakasih kerana sudi berkunjung ke sini...

selamat hari raya aidilfitri
maaf zahir danbatin
daripada
shazwani@wanikeni
& famili.....




Saturday, August 27, 2011

anda dimana?


anda semua di mana ketika ini,?
sudah pasti sedang sibuk menyiapkan persiapan hari raya dan tak kurang juga yang terus menambah bonus pahala dengan terawih ...
aku,? aku masih setia disini,berteman kan bunyi enjin kapal dan gelagat manusia yang berjawatan tinggi namun tk semesti nya pemikiran tinggi! ...
dan kesempatan yang ada,sempat jugak la jahit kain sampin utk hero gemas ,...
dan sedikit panduan jimat cermat daripada aku..hihi



jahit kain sampin lepas makan soq...


ni kisah beg tarik aku yang dah koyak rupanya...
beg ni dah bersama aku lebih kurang dari tahun penghujung 2004 hingga kini masih berkhidmat dengan aku,yela sebab tuannya pun leh tahan kedekut..isy ..tk la,memang beg ni tahan lasak,kira berbaloi sangat la tahan lama,..walaupun harganya seingat aku dlm linkungan hanya rm60 ,beli di mydin dekat jalan TAR ...

tudiaa,anda buleh lihat dengan jelas yaa..

kalao macam ni tahapnya,memang kompemla beg aku akan terburai bila dah sampai penang nanti...(ni kisah masa nak balik kg aritu)...apa nak ,buat mana nak cari dengan dan dan beg ,...jadi aku pun tiba2 terpikir nak buat sarung macam beg jemaah yang pi haji yang mana beg depa selalu ada sarung kain kot luaq kan yang kadang2 leh tengok kat sarung tu tulis alamat kan...apa lagi pi la cari kain yang sesuai...pastu teruskan dengan menjahit....zupzap zupzap siappp!...

pandangan dari atas....


pandangan dari depan.............
jadi para suri rumah yang mengalami tragedi beg koyak buleh la mengikuti tips jimat saperti aku ini. kompom beg anda tidak akan terburai dan senang dikenali di antara beg2 yang lain,...

Thursday, August 25, 2011

kisah 1 mlm...

Aksi populer masa kini by aleesya 1MALAYSIA...

Saya pegang je........

pegang ,tengok,pegang ,tengok,jimat2....

ini budak jugak banyak happy.....

(gambar ni sekadar hiasan,diambil utk memeriahkan suasana,ni umah jiranku sebenarnya kapten farid n Lynda...beik oo depa..tatak sombonnnng punya...cantik umah depa,alalaaa resort gitew,,,)

kisah 1 malam...
di bulan posa,..
lokasi: luar umah bengGELOW no.13
waktu : 930mlm...

momy: sapa nak main bungaaaa apiiiie...

aqif & aleesya: sayaaaaaaa!...

ibu (aku): jom la .cepat2 ibu tkmau lambat naaa,ibu nak keja esokk...

mommy: ok,buat mcm ni,..(amik bunga api boh cucuh kat api lilin..)

aqif: sgt2 teruja.....main tak berenti2...

aleesya: cuma jadi pemerhati,..bak kata aleesya " leesya nak pegang je,..."

ibu (aku): baguih,baguih,jimat duit ibuu tkyah siap doit beli bunga api..nasibbeik bukan ibu yg ekcited..haha

dan akhirnya aleesya hanya setakat pegang dan tengok,...dan aqif main sampai abih...

TAMMAT....





kerja vs RayA


KeRJA? RaYA...?



tahun ni aku akan bekerja dahulu diwaktu petang sewaktu orang2 sibuk didapur utk sambut raya,dan pagi raya aku,..aku akan berhari raya di kampung hero TAmil....hero gomeh Di nogori...


suasana mestila berbeza,yang kompem mesti riuh rendah dengan larian marathon kanak2 yang ramai sebab sebelah sini memang ramai maklumla semuanya 8bradik termasuk suami ku....


apapun malam dh kena balik kembali kerana hero gemas dah kena keja,dan aku pulak kerja pada petang raya ke2...


itula resam hidup kami,resam hidup orang kerja syif....itula cara kami beraya,...kalo tak raya dikampung,kami akan beraya di tempat keja yang penuh dengan orang2 yang senasib dengan kami...hmmm nak tau bila pulak kami dapat coti raya,haaa tuNGGU LA 2014 nanti yaaa....


seab? sebab tahun lpas aku dah raya...jadi bagila peluang kengkawan lain pulak..cemtu la keja syif ni,bertolak ansur perlu adaaaaa.....tak gitew dik ..mah@ kekodok bulat...


selamat bercuti buat semua kengkawan ku,waheeda @my all nye hang BILA makan Kueh tu ingat kt aku sama noo,halle@http://littlelulu-cempaka.blogspot.com/ kalo kot2 hat lebih2 tu bulih la tapao mai nooo,kihkihkih..dan buat sash@http://when-wifey-talks.blogspot.com/ jgn lupa snap gambar ketupat periuk kera tauuu! hihi...


akuuu?....sabaq..sabaq.........kalo tkdak orang macam aku ni,mesti la tk bulehkan,sapa pulak nak cover operasi sesuatu organisasi tu kan...mau lumpuh kompeni betui dak,...cehh ayat.....






Monday, August 22, 2011

setiap 6minit maut menjemput mereka...

tersentuh dihati, hiba, sedih ,keinsafan,kesedaran bagi kita .....
bohongla andai tiada insan yang tersentuh melihat klip video penderitaan mangsa kebuluran di somalia ini......









terima kasih pada mat gebu ,ben ashaari kerana menyiarkan kisah ini,...
pada yang ingin menghulurkan bantuan silalah ke sini http://irmblog.org/2011/07/serious-drought-in-somalia-affecting-livelihoods/


sama-samalah kita menadah tangan dan berdoa di bulan mulia ini utk kesejahteraan mereka saudara seugama kita disana, sama-sama kita hebahkan....

Sunday, August 21, 2011

kita gembira dengan juadah tapi mereka.....



kita di sini mewah dengan juadah,kadangkala juadah itu tk dapat dinikmati,hanya sekadar penghias meja,..lain pula dengan nasib saudara kita disana....afrika timur,....


Afrika Timur menghadapi musim kemarau yang teruk sejak 60 tahun yang lalu yang menjejaskan hampir 11 juta orang penduduk di kawasan terbabit. Kem pelarian di Kenya dan Ethopia penuh sesak dengan kehadiran pelarian baru seramai 3000 orang hampir setiap hari yang mencari perlindungan daripada masalah kebuluran dan peperangan. Makanan dan sumber air yang sedia ada tidak dapat menampung jumlah pelarian yang semakin meningkat. Setiap hari ada saja manusia yang mati akibat daripada krisis tersebut. Agensi-agensi bantuan yang berada di situ kecewa dengan sikap kerajaan tempatan dan juga puak pengganas yang menyekat akses bantuan untuk masuk ke kem pelarian tersebut.

Bagaimana dengan keadaan mereka hari ini, menjalani kehidupan yang sukar setiap hari tanpa makanan yang mencukupi malah jauh daripada keamanan. Mereka hanya perlukan bantuan untuk teruskan hidup setiap hari. Bersyukurlah kita yang berada di Malaysia negara yang makmur dan aman damai. Kita bebas untuk makan apa sahaja dan bebas untuk kemana-mana. Apa yang mereka makan untuk berbuka puasa. Hari-hari mereka sama sahaja tanpa ada sebarang perubahan. Jom kita tengok gambar-gambar keadaan mereka di sana. Sumber daripada theatlantic.com.






kita disini,....

Seorang doktor sedang memeriksa seorang budak di samping ibunya.
Itu adalah pandangan terakhir beliau, anaknya mati di depan mata di Banadir hospital di Mogadishu, pada 21 July 2011.
Seorang wanita Somalia sedang memegang biskut tenaga di Kem pelarian Ifo 24 Julai 2011.
Seorang budak sedang menunggu giliran untuk mendapatkan rawatan.
asan Ali sedang solat di antara sempadan Kenya dan Somalia. Dia baru meniggalkan rumahnya pada 15 hari yang lalu untuk bersama-sama dengan keluarga beliau di kem pelarian.
Aden Salaad 2 tahun melihat kepada ibunya ketika dimandikan di Sans Frontieres Hospital di Kem Dagahaley pada 11 July 2011.
Pelarian dari Selatan Somalia sedang menerima makanan di Mogadishu 26 July 2011
Seorang lelaki sedang menggali lubang untuk di jadikan tandas.
Abdirisak Mursal 3 tahun mendapat rawatan kerana kekurangan zat seimbang di Banadir hospital di Mogadishu pada 16 Julai 2011
Keadaan haiwan ternakan di sana.
Sheik Yare Abdi memandikan mayat Aden Ibrahim 4 tahun untuk di kebumikan mengikut amalan tradisi orang Somalia
Tin makanan yang telah di gunakan dari USA

Nado Mahad Abdilli sedang menyiapkan pondok untuk berteduh.





Pelarian Somalia Kadija Ibrahim berumur 67 duduk berehat di kem pelarian merenung jauh.
Luli Nunow 4 tahun sengsara akibat daripada kekurangan zat makanan.
Seorang pekerja agensi bantuan sedang menangkap gambar bangkai haiwan yang mati akibat kemarau dengan menggunakan Ipad.

maka,bersyukurlah kita kerana dapat hidup di bumi MALAYSIA ini,...jagalah negara kita,sayangla negara kita,.... semoga ALLAHterus melindungi umat manusia di muka bumi ini,..sentiiasa lah bedoa agar diri,keluarga dan sahabat2 kita di muka bumi ini mendapat perlindungan ,rahmat dan kesedaran atas rasa syukur nikmat yang dikurniakan....moga mondapat perlindungan didunia dan diakhirat.amin..

Thursday, August 18, 2011

buka kat kampong..

selesai sudah episod berbuka di kampungku,kampung bakar kapur,sg petani...penah dgr tak,...mesti tk femes kan,,...tkpa janji aku ada kampung,kampung yang tak sama mcm kampung2 lain,yala kalo sama tkdak la istimewa sesuatu kampung tu kan...
alhamdulilah,kami smpai lebih kurang 1135 kat penang,..lambt g nak bukaa....




sempat posing dgn minnie maklumla lama dah nak balik nak kapai tebang ...

kuih qasidah buatan chepp mira@along

nampak tu udang timbul,hehe kuah mee rebuih my moms mee kuah UDANG LIPAN

set mee utk diberi kepada jiran tetangga...

sambal sutun yang aku buat,utkmakan dgn mee tu

ni ikan sumbat cabai yang aku bagi pakai tali pinggang dari daun pandan.
bagi selamat skit semasa di dlm belanga ...hehe


dalam orang dok sibuk di dapur ,dua budak ni buat projek sendiri dengan aktiviti tabur bedak sampai abih...semua dinding ,tilam.turun salji la sat bilik tu..ni lepas kena hanger dengan ibu..hihi....kan dah kena

ayaq 4 jenis.......

masing-masing tunjuk bakat ehehehee

deretan juadah buka posa......
ada mee goren aku goren,popia,sambal petai(kami tkmakanpun 3 org ja yg makan),buah melaka,gulai lokan jiran bagi,shoop pish boll n ayam(peberet aleesya),anggur,kuih-kuih pulut udang sedap didonia,apam mekar,keripop,kuih keledekguli yg my moms buat (pun aleesya angkut lagi tk abih)kurma YUTA..tiada dlm gmbar koayteow goren jiran bagi lagi..hehe
Kuih-muih tajaan chepp mira.......


senangja,guna saprah kertas surat khabar...apapun memang meriah dengan keriuhan kanak2..meriah dengan juadah,meriah dengan sodara sodari.tapi keriangan itu tk selamanya,..kerna aku jauh di perantauan huhu..
inilah yang tak dapat di tempat tingalku sekarang,dulu lain sekarang lain,dolu sorang sekarang dah kawennn uhuaaahuaaa.....jodoh utara selatan kisahnya....3hari 2mlm dikampungku....ohhh my kampunggg......

ni masa nak balikke klia,tgk aleesyaletihmacam posa,...kapal penuh ,kena la berkampung seketika,sampai2 dah time buka......

jumpa lagi,....sampai jumpa lagi ya,nanti aleesya balik tauuu!...
selamat berbuka pada semua...hmm apa menu berbuka petang ni...buka di mana,belum tau sebabnya nak balik kampung gomeh polakkkkk......minggu balik kampung.... :-)

Thursday, August 11, 2011

jom balik kampongggg!

edisi jom balik kamponggg!


buat seketika,aku akan pulang ke kampongku nun jauh di kedah..hehe'ini saat yangku nanti2 kan...kemeriahan berbuka ala2 mini bufet ramadhan ,terawikh di masjid pekan.maka dengan kesekian kali lagi proses pengurusan badan ditunda hihi....




dan kami akan balik esok,ada request dari aleesya:' ibu,aleesya nak nek kapal TEBANG" psst bukan terbang tapi tebang...
apa2 ajala nakk,ADUHAIANAK...Aduhaianak....nanti kita nek kapal TEBANG yaaaa..esok nooo..
tapi isnin kita dah balik mai,huhu nak wat cemana nakkk,ibu keja. jadi la kita dapat balik sat punnn......

juadah 2 branak...

khamis lepas,kami berbuka 2 beranak sahaja,..disebabkan hero gemas yang kena keja petang,maka juada berbuka puasa adalah simple sahaja dan hidangan pencoci mulut tepung pelita yang ditaja oleh kekodokbulat atau dik mah..hehe yang mana hidangan nya itu menjadi kesukaan anakku aleesya..sampai tambah berkali-kali...hebat masakan hang dik...huhu






ni la tepung pelita buatan cikmah katering...

ni pula masakan ku yang simple aja yang mana menu ni request oleh anakku la,"ibu ,leesya nak mee shopp" anak makan sikit ja,taksampai 10 urat mee ,mak dia yang lebih hahahhaaa...
mee yang tak bpa meriah sekadar memenuhi citarasa anak... bertemankan pencuci mulut tepung pelita pemberian dik mah..terimakasihla halimah ,hang selalu bagi aku makan, tengok aku dah besar cemni sapa nak tanggungjawab hahhhhhh!......maaf la kawan,aku tkpandai masak tapi pandai makan jaa..ehehehhhheee..

semoga dipanjang usia kita bersama....

Daisypath Anniversary tickers