kawan2:

Tuesday, August 9, 2011

kisah dari kampung....

sambungan dari yang lepas...
kepulangan kami kali ini sempat jugak kami ke kampung simpor yang berhampiran tikam batu kedah,kira kampung di dekatla dengan kampung dato K tuu..tujuan kami kesana adalah utk melihat rumah tok wan dan mak tok yang telah lama lebih kurang ditinggalkan dari tahun 2005 tidak berpenghuni....dalam pada tu mengait buah rambutan,cempedak hehe...
kalao nak tau katmana kampung ni klik sini:
http://travelingluck.com/Asia/Malaysia/Kedah/_1763601_Kampong+Tambang+Simpor.html#local_map
kalo dulu kami selalu balik kampung sebb kedua dua kampung kami dlm satu daerah jadi sekali jalanleh balik dua kampung....ni kisah kampung belah abah...tiap kali balik kami akan naik feri dengan keta kami yang pintu dua ja..heh nama keta kami yang pintu dua toyota corolla ke20 wagon klik sini kalao mau tauu
http://tiosu.blogspot.com/2010/12/berikut-adalah-kilasan-toyota-corolla.html. dan bila dah baliktu mesti dlm perjalanan kami akan bergaduh,gelak bergaduh...dan mama yang dok depan akan panjang kan tangan dan skru kami yang selalu gadoh tu hahahahhaa....




ni pandangan yang menarik perhatianku,lawak pun ada tapi ni bukan umah wan ku,tapi umah sebelah wan aku....agak2 apa tujuan letak periuk tu ya..? tkpayah guna piring astro kan..hihi
ni salah satu pot tempatmain masak2 aku dulu,dulu pagi2 kami (aku,suhaila,suria..manala pi depa ni) main masak2 sampai letih sampai tghari baru balik umah,hehe antara yang selalu jadi mangsa kami adalah pokok palas utk buat ketupat pasir,masak pasir dlm tempurung,buah getah yang kami akan bakar konon2 kacang la dan bunga kertas warna merah maktok yg akan dikikis dibatu utk jadi air sirap...tp bukan leh makan pun semua tu...hehe

ni pandangan dari sisi......

ni abah aku,yang sedang dlm sesi kain mengait buah.....
aleesya n ayuni dgn aktiviti depa sementara org tgh kait buah..


ni pandangan dari belakang dapur,kira keluar dari pintu ni leh la pi kat pondok kecik yg ada dapor kayu ,yangselalu kami gunakan utk bakaq ikan,goreng kulat kering dgn kunyit dgn telur ....pheh sedap wooo resepi tu,susah payah cari kulat kayu getah dlm kebun getah tuuu....pastu kami selalunya kami akan guna susu getah utk cucuh kayu api nak buat bara .kalu nak tau tepi pondok kayu ni ada pokok limau nipis dan pokok asam renda yang kalo buah tu msak akan jadi kaler ungu dan akan keluar macam darah warna ungu pekat ,alamat kalo kena baju kompem tak keluaq punya....masammm woo


kalo nak tau cemanarupa klik sini k http://monas2petronas.blogspot.com/2011/06/buah-hutan.html


pastu bila raya maktok akan buat rendang ayam ,pastu ingat lagi maktok akan buat nasi impit yangbetul2 kena impit.nasi lembik akan dituang dalam kain putih pastu boh dalam bekas 4 segi dan di impit oleh batu giling.best wooo...
pastu bila balik ramai2 kami akan berKELAH kat belakang umah ni mengadap bendang wan sambil makan nasi dengan gulai nangka,ikan bakar pheeeehhh dan sayuq wajib kobis masak lemak....dan mak tok jugak pandai buat sup kaki ayamm..um yumyummm

kat sini pulak ruang tengah,yang selalu jadi tempat kami tidoq ramai2 bila pakat2 balik,semua kan susun tilam dan tidoq kat situ n pastu takot2 plak sebb katak banyak wooo...ngerii....hehe pastu mlm2 kalo terjaga dari tidoq selalu takot sebb bunyi gas peti ais...dan satu lagi dlm blik belah kanan tu ada katil besi ,mak tok selalu susun bantal kat atas tilam tu bagi tebal-tebal.pastu menurut sumber@along bawah tilam wan ada pedang tapi taktau la pedang tang mana dah.pastu wan bila tidoq selalu ngigau n nyanyi n ckp jepun....hmm? pelik2.tp selalunya orang dolu2 tu kebanyakkan tahu cakap jepun kan...


pastu kat belahkanan tu yangada dinding tu ada tangga naik ke atas dan ada stor bawah tu,dlm stor tu ada banyak majalah gila-gila yang amat femes satu ketika dolu,masa tu manada majalah mangga.....
ni pulak adalah pandangan sisi lagi satu,kat sini ada tangga luar ,best tau..nak tau apa kisah di sebalik tangga dan kaitannya dgn klip video iklan proton tu tunggu yaaaaa....

ni pulak ruang depan umah,dulu selalula kami berhimpun ramai2 depan ni....kat atas bumbung tuada beranda tempat lepak2 dan main karommm syok sambil tgk bas2 lalu...

kat kawasan umah ni masing 2 ada pokok masing2..ada pokok paksu,pakngah,pakcik,pakteh,paklang....banyak woo pokok yang ada,antaranya:
POKOK rambutan merah/kuning.buah mangga epal,mangga panjang,jambu batu,cempedak,nangka,asam renda,limau nipis,belimbing,belimbing buloh,kelapa,daun palas...yang mana setiap pemilik pakteh,paksu,pakngah,paklang,pakchik semua ada pokok hebatkan!



ni pulak pintu bahagian depan umah,selalunya petang atau pagi wan akan duk(kerusi oren yang robohtu) sini sambil sembang2 dengan orang kampung yang kadang-kadang tunggu bas yang lalu,.bas katsini leh brenti merata2..kadang2 orang baru nak siap pun bas lehtunggu lagi tau,tapi tu dulu la...la ni mana bleyyy...


munkinkot selipar maktok,wan........

tangga ni selalu jadi tempat aku menyanyi hahahahaa..bila balik ramai2 aku dan haziana anak pakngah ku akan main-main kat tangga ni dan nyanyi lagu ni ulang-ulang sampai letihpastu salam2 macam kat klip video ni..ahahahaahahaaa...pastu bila raya maktok akansediakan dua meja kuih raya .satu utk org dewasa dan satu lagi utk kanak2 kat depan porch umah tu....pastu kat saluran air bumbung porch tu ada tempayan isi air ujan yangturun buleh la buat basuh kaki orang yang mai .terutama kaki cucunya yang suka main pasir...sebab pasir kat umah maktok ni sangat halus ,dan gebusss.....
dan bila balik dulu2 kan,kami suka beli bihun sup n laksa n es kacang yang sedap dengan harg a5kupang/50cen. dan masa blik baru ni pun ada lagi harga macam tu....mak aaiii mana nak cari......pastu bila balik ayam akan jadi mangsa ligan kami dan kami akan kayuh gerek lalu dekat ban,pi kedai aji bakar pastu kayuh sampai letih... ya la masatu nama pun budak mana da tanggunjawab lagi nak tolong2 org kat dapoq...kan..
pastu along pulang bila jump agengakan tak ingat donia jumpa sepupu dia si lan tu,abang kepada haziana tu...depa buleh bersembang satu hari suntuk ,
ya la adikbradik pakat dok jauh cemtu la kan,...pastu depa selalu pi blakang umah kat bendang menyembang dan dengan kamera kokak/kenit zaman tu la kira femes la,masa tu manada kamera DSLR...pi la amik gambaq pepatong,siput pelbagai.kira along aku ni dari dulu dah menampakkan keminattan diala dalam bidang fotografi ni...
ni la antara kisah kami,kisah yang dh jadi kenangan buat kami semua,segalanya dah tinggal kenangan yang manis buat kami yang takkan berulang kembali....

sekian ,terima kasih...






5 comments:

Sash said...

wah wah dashhsyaatt.. skali entry iklan raya terus kaannnn! ha ha. tu masa zaman kiter :)

Angah said...

yola,,.semngat loooo...haha

et said...

pergh angah...walaupun cerita ada lawak, tapi hatiku tersentuh membaca..huhuhu..jiwang sungguh petang2 ni..yerla rindu zaman dulu2 yang tak yah nak pk pasal kerja, pasal duit, harga gula naik ka...uwaaaaaa...

wahida said...

weh..kenangan sungguh rumah tu..

kulat kering tu mcm mana nok? boleh lak buat mkn yer..huhu..
festaim tau ni...

Anonymous said...

et: ,mesti la,sedih terharu smeua ada,tapi semua kenangan tu tkkan mai balik dah...huhu
waheeda: nanti kalo ada gambar kulat kering tu aku publish k,sedap tau...

semoga dipanjang usia kita bersama....

Daisypath Anniversary tickers