kawan2:

Thursday, March 22, 2012

susah senang kita bersama..pengorbanan seorang isteri

sekarang ni kecoh dengan tuntutan pihak indonesia untuk amah mereka yang mahu diberi gaji rm700 dengan rehat 1 hari di tiap ujung minggu(manyak cantik)..
bagaimana pula dengan rutin harian seorang isteri dirumah,?....




Kaunselor : Apakah pekerjaan Encik Zainal?
Encik Zainal : Saya bekerja sebagai Akauntan di sebuah Bank.
Kaunselor : Halimah pula?
Encik Zainal : Dia tidak bekerja. Hanya suri rumah sahaja.
Kaunselor : Tiap-tiap pagi siapa yang sediakan sarapan pagi?
Encik Zainal : Halimah yang sediakan sebab dia tak kerja.
Kaunselor : Pukul berapa Halimah bangun untuk sediakan sarapan??
Encik Zainal : Pukul 5 pagi dia bangun kerana saya akan keluar bekerja pada pukul 6.30 pagi.
Kaunselor : Anak-anak encik Zainal ke sekolah bagaimana??
Encik Zainal : Halimah yang hantar sebab dia tidak bekerja.
Kaunselor : Selepas hantar anak-anak, Halimah buat apa?
Encik Zainal : Pergi ke pasar, kemudian balik rumah untuk memasak dan kemas rumah. Halimahkan tak bekerja.
Kaunselor : Petang hari selepas Encik Zainal balik rumah, apa yang Encik Zainal lakukan?
Encik Zainal : Balik berehat, kerana seharian saya penat bekerja.
Kaunselor : Apa Halimah buat?
Encik Zainal : Sediakan makanan, melayan anak, mengemas dan dia juga mengambil upah menjahit. Dia menjahit sehingga lewat malam kerana dia tidak bekerja.

Berdasarkan cerita di atas, anda rasa siapa yang lebih banyak bekerja?? Rutin seharian Halimah bermula dari sebelum Subuh sehingga lewat malam, itu juga dikatakan TIDAK BEKERJA?? Suri rumah memang tidak perlukan segulung ijazah atau pangkat yang besar, tetapi peranan suri rumah sangat penting!

Hargailah seorang isteri.. Kerana pengorbanannya tidak terkira..

hmm bukan mudah sebenarnya menjadi seorang isteri,surirumah...apatah lagi yang bekerja,pergi kerja sama-sama,balik kerja sama-sama,..namun kewajipan,seorang isteri tidak akan berhenti dan masih terus membuat kerja di rumah pula setelah seharian di pejabat,..jadi bertimbang rasalah wahai kaum suami...mudah-mudahan susah senang kita bersama biarpun ribut badai melanda selagi hayat dikandung badan....janji yang kita ucapkan sama-sama jangan di lupa dan dimungkiri...

kredit :
http://www.resepirahsiaku.com/2012/03/pengorbanan-seorang-isteri-yang-tidak.html#comment-form

dan gambar sumber google....

5 comments:

YanaHime said...

amah pun depa bayaq 700, yg surirumah bayaq berapa?? takkan free kut?

yusnita said...

betul3...
dah pasti suri rumah kerja dengan ikhlas dan penuh kasih sayang...

et said...

owh sian akak halimah tu..hehehe

Along said...

memang mcm tu pun, bila orang laki balik umah depa akan kata letih byk keja, yg kita ni tak kering tangan nak uruskan hal umah... elok kita dah habis keja baru nak landing kat sofa nak layan Coklat Vanilla anak pulak mai 'Umi, belak!" adooiii....stresss sangat. Dah selesai si kecik...laki pulak balik keja, bangun pulak kita p siapkan makan minum dia habis makan kita jugak yang kemas tu tak kira kain yang bertimbun tak lipat, yang nak kena iron, sambil kepala dah pikir esok nak masak apa sebelum p keja...

Angah said...

uwawa...itula yang aku hadapi nye kak,tapi tula pengorbanan saorang isteriiii...hmm tapi takkuruih2 gak haha

semoga dipanjang usia kita bersama....

Daisypath Anniversary tickers