kawan2:

Friday, March 23, 2012

jalan2 penang...

ni kisah kami balilk kampung waktu bulan jan 2012 ,kira ni cuti di tahunbarula,..mcamni la kami ..waktu orang lain sambut tahunbaru ,kami masih keja,dan kami selalunya lewat meraikan sesuatu hanya keran akami kerja syif huhu...kisah kali ni kisah jalan2 penang,oh penang..tempat yang penuh kisah waktu aku kecik hingga 14tahun...sebab lepas pada tu aku dah pindah balik duduk di sungai petani..




ni gerai yang menjadi gerai yang selalu aku kunjungi,sebab popia kat sini sedap sangat ,beza dengan popia tempat lain..tapi zaman aku dulu 1 popia dalam 50-70sen..la ni dah rm1.20 untuk satu ketul popia ni,popia ni basah,pastu leh request kuah dia tau.sedap woo,manis + pedas semua rasa...selalunya cina la yang banyak sekali beli...
tu rupa popia basah ni,gerai terletak di tepi padang brown (tapi sebutannya padang broom) taktau la pulak pasaipa tertukar bunyinya...ia dekat dengan balai polis dato kramat,..

ni choq udang yang turut ada disitu,gerai lagi satu....

tu cara penyediaan popia basah ,..dulu zaman aku pak dia yang meniaga,lani pak dia pun dah arwah. dan diwarisi oleh anaknya pula....popia ni inti utamanya adalah sengkuang ja semata2,,takdak taugeh ,kacang panjang pun...

ni jalan yang ke gerai tu....jalan johor tapi di pulau pinang la...

ni skolah rendah aku dulu,...sayangnya jalanni sempit,.tkleh nak brenti.....

ni umah aku dulu,..aku dok kat berek polis ni la.umahku atas surau,...dulu setiap surat pada setiap umah yang ada ni,akan diletakkan di balai polis dan akula posmen karat yang akan pi kutip surat2 untuk akak aku tu,maklum la peminat ramai ....pastu tiap2 mlm bulan puasa ada moreh,kami akan kira giliran umah mana yang akan wat moreh..pastu dengan itu kami akan dapat agak umah mana yang akan buat menu yang sedap dan lazat..haha...kalo menu yang tk lazat mesti macamliat ja nak pi semayang terawih..gila ..pi solat untuk makan moreh..haha...

dulu aku suka dok kat tembok putih yang kat tiang bendera tu,..aku akan duduk dengan shila(kawanku yang kawen kat kuala kangsar tu)kami dua orang akan kira bpa biji keta,bpa biji moto,bas,,..gila tuii.ntah apa motip nya.hahahahhaha... pastu kat area balai ni dulu ada banyak poko matahari,aku dengan shila selalu akan mai chek tiap pokok,pastu kami akan korek mana2 pokok2 matahari yang dah tua,dan pastu kami bok balik n goreng biji matahari tu tanpa minyak n makan macam kuaci haha! jadi keja sungguh...

ni orang tengah lintas pi komtar,dulu komtar ni femes gilaaa laaaa....

ni masjid kapitan kelling....
ni nasi kandaq beratoq yang kalo mai waktu kemuncak,memang kena beratoq panjangla...tapi aku taktau la kesedapaan dia tahap mana kan....sebab seingat aku ,aku pun tk penah makan kat sini







yang trenbiru kat atas tu adalah tren terbaru,yang merah ni tren yang lama,tapi bezanya laju n lambat sampai je la....


nikasa kami pi bukit bendera....ya la dah lama tak mai sini,nak rasa nek tren baru...aritu dah nak mai,tapi asyiktunda-tunda ja...kat atas ni tk banyak sangat tmpat yang buleh dilawati,..yang ada masjid ,kuil,balai pilis,pejabat pos,hotel kecik,taman burung kecik,medan selera, dan pada pendapat aku harus tambah lagi tempat2 yang lebih menarik utnuk dilawati..setakat nak rasa naik buggy ronda area atas bukit ni bulih la,,lagipun ada tempat pameran yang ada tren gerabak lama pun masih dalam pembinaan semualjadi tkla dapat pusing2 sangat,adala pertunjukkan ular,tu ja...suhu hmm sejuk gak,kira tka peluh la,..tren pulak rasa cepat sangat sampai banding dengan gerabak yang dulu lambat pulak nak sampai...kira yang dulu sempat la kira berapa batang pokok,yang la ni baru nak kira nahh dah smpai pokok yang kat atas...cemna nak kiratu..

ni anakku yang taklekang dengan ello nya..ello-milo....



ni belalang yang dijual kat atas sana,sekoq rm2.....pandai anyam kan,dengan daun nyioq plak tu...

masing2 puas dengan belalang sorang sekoq...

ni waktu tunggu tren.....


ni la corat coret masa jalan pi penang tu,dngan masa yang tk berapa nak ada,gagah jugakla jalan2 kan...bukan senang nak dpat masa yang berharga macamni....hmm lepas ni nak cerita pi pengkalan balak aritu..hokey jumpa lagi...hmm off 2 hari setengah ni nak pi mana haaa.......hidung pun dok shokshrek...adoilaaa,macam nak domam jaa....sapa tak tau bok mai virus ni...rasanya macam teringin nak pi pasar kemboja kat kanchong darat nuuu,tapi hmm taktau la dapat pi ka tak...asyik tunda ja....

5 comments:

et said...

johor di penang..huhuhu..mesti **tu korek punya virus tertinggal..hahaha

YanaHime said...

waa....best singgah kat tempat2 lama zaman kanak2 ribena naa...tp mana pi SMPP?

wahida said...

ko anak polis ke nok? sbb aku dulu pun pernah tinggal kat flat polis jugak...hehe...

Angah said...

et: eii ** eee,apa sebut korek2..ni tk selere sayee..
yana: tkdan pi smpp huhu,kalot...
waheeda: hola,aku anak polis.la ko anak polis gak ke...hhehe..

wahida said...

aku anak polis lah nok...kan aku ada buat n3 wish selamat hari polis kat mak aku semlm...

semoga dipanjang usia kita bersama....

Daisypath Anniversary tickers