kawan2:

Tuesday, March 20, 2012

impian ..rumah

semalam,.lepas aku balik dari kodaikat nilai,aku,hero gomeh n alessya,kami saja2 jenjalan tengok umah-umah di sekitar umah kami...disekitar umah kami ada macam2 taman,sampaikan ada taman yang aku pun taktau.....
sajala kami ronda2 utk bagi motivasi dan makanan pada otak kami petang2 yang hening, untuk kami motivasi diri,kuatkan semangat,tabahkan hati utk harungi hari2 yang mendatang...
sebenarnya kami masih lagi sewa umah...sesaja pusing2 taman....


best kalo umah aku ada tangga macamni,..suka aku,..tapi hari2 mesti tak larat sapu,...dan hari2 mesti aleesya kena marah sebab main dekat tangga....

umah kampung,...ni adalah umah idaman aku,juga umah idaman hero gomeh yang katanya inginkan umahyang dekat dengan bendang,phehh...tambah pulak kalo dapat umah yang ala2 umah melaka tangga lebar tu,,,phehhh best ja dok kat tangga batu yang lebaq tu masa hari raya amik gambaq..sempoiiii!kena lak kawasan umah yang lapang macamni,pheh petang2 rilek ja menyicah garam belacan dengan jiran aku limah@kekodokbulat..cewah...kiranya masa tu aku sembang2ngan limah pasai kenangan waktu keja dulu2 di klia..hahakk..gilorr..

kalo tak dapat hat yang atas tadi tu,umah kayu cemni pun okay aja...sempoi bila aku bukak tingkap waktu time pagi2..huuh angin supsup masuk...tapi banyak jugak tudung tinkap nak kena jahit,takpa aku kan tukang ..haha

ni,....ha ni patern umah yang aku dok lani...tapi bukan yang ni laa..ni aku ambik dari google.tapi sebijik mcmni la,tapi takla ngeri cmnikan....dan depan umah aku takdak pokok seraii ..dalamkawasan umah adala..di samping ternak pokok lalangggggg,...
umah yang aku dok la ni pun sewa ja...,kalo tak,,...aku pun tkmampu dok kawasan ni...yela kawasan yang aku dok ni semuanya hebat2 belaka,...
jiran aku,KAPTEN kapai terobang,BOS kompeni kat klia,LAWYER,..cIKGU besaQ,pEgawai BANK,Boss Besaq APOT,KOntraktor,MajISTRET,dOKtor..phehhh mana la nak setanding dengan aku yang hanya keja biasa ni,ni pun sewa murah,semua orang terkojut,harga sewa ni hanya utk harga umah teres biasa...mungkin rezeki kott....


umah ni pun aku penah dudok,masa zaman bujang2 dulu.masa zaman rempit dengan motobesaq aku la,...ala takla besaq..niat nak tunggang harleydavidson ,tapi mana mampu,..jadilah dapat tunggang jaguh punn hahahahah kenangan sunggguh!! umah ni pun mahai lani,harga dah dekat 200k...mana nak korek..untungnya orang kerja kerajaaan ,semuanya rendah...yang naik n tambah bonus n gaji..keja macam kami ni nak naik pun susah,nak kerot lagi adaaa...huhu...nak pinjam bank pun nahhhh interest mak aiii punya laaaa tinggi...!



macam umah kat atas ni,sapa takmauu kan..huhu..mau mati idup balik tak dapat kot nak dok cemni melainkan tiba2 menang peraduan marjerin ka,kopi pawar rot ka,sijil SIMpanan premiumka "saya memang MOTO"



umah flat cemni pun aku penah dok gak,masa mula2 aku bertapak di klia ni,masa ni aku pun taksangka akan bertahan sampai dekat 8tahun kat negeri ni...aku masih disini..tapi tak dok umah ni laaa....


ni pulak ,kalo kami dapat beli alhamdullilah dah....cukupla dan padanla dengan kerja kami,,...tapi area ni mana nak cari nokkkk,dalam 150k pun dah payah nak dapat,kalo tak kena siap ten parcen ,memang la 100parcen loan,tapi bulan2 lak tinggi mak aiii! nak makan pa ,maonya aku tkdapat balik kampung ku di utara,,,,silap2 setahun 2 kali ja balik...ikat perut la aku.huhu...


so kesimpulannya adalah kalao aku punya kemampuan dapat umah comei macam ni dah syukur alhamdullilah,.dan pastinya aku bangga dan akan bergambar lebih dari macam gambar kat atas ni hehehehehe..akan ku tanam pokok bunga n pokok buah penuh keliling umah..haha berangan!

tak sangka hebat2 umah yang aku lawat semalam,terkedu aku tengok,...cantik2 belaka...
(maap la ,kalo sat sat huruf2 ni sat saiz kecik ,sat besaq...aku pun tkpaham nak adjust tang mana)

mudah-mudahan ,YA ALLAH bukakan la pintu rezeki buat kami ...dan jauhkanlah kami dari sifat 2 malas,....

dan dalam mencari2 di google aku terjumpa ini....mari la kita amalkan...

  • Membaca surah Al-Waqiah setiap malam.



  • Membaca Surah Al-Ikhlas



- Sabda Rasulullah SAW: Barang siap yang membaca Qulhuwallu ahad ketika masuk ke rumahnya, nescaya dihindarkankefakiran dari ahli rumahnya serta jirannya. (Daripada Jarir Bin Abdullah: Kanzu al 'Ummal, Mu'jam Al-Tabarani, daripada Ibn Mas'ud: Muj'ma al- Zawaid



gambar2 diatas adalah hasil pinjaman dari en.google..tidak kena mengena dengan sesiapa pun....

2 comments:

Anonymous said...

gulp...memang best berjiran tapi tang rumah tu aku surrender la...aku tahap ahli bina badan, satgi tiap bulan kena repair lantai papan tu..hahaha..kita berjiran tapi umah aku lantai simen la...yang penting aku tak mau dah umah 2 tingkat(nyesal la plak kan)..hahaha..best kan duk pangkin cicah mangga...saya menang motor

P/s:moga impian hang menjadi kenyataan tapi janganlah berumahtangga jauh sangat dengan aku..
et

Angah said...

haha,ok gak lantaisimen,senang anai2 tkmakan..nanti kita dok dkt la tua2 nanti,..umur bila dh beteran nanti haha! syok wo sambil makanpelam teloq,dgn buah cermai tumbuk kat lesung batu pastumknbuah nyok bumbang,cicah belacan picit ngan cabai keringtu pheeeh! tp adaka jadikenyataan nya..hm mudah2an sapa tau kann..Allah maha mengengar...

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

semoga dipanjang usia kita bersama....

Daisypath Anniversary tickers