kawan2:

Thursday, December 13, 2012

peneman saya...

terima kasih atas doa dan ucapan kengkawan buat saya,...cumanya pergerakkan kini dah agak terbatas,tapi dalam pada bila sihat skit mulala terpikiaq nak buat projek jahitan itu ini,...tapi kelajuan taklehla laju macam dulu,...yela semenjak dah masuk 6bulan ni aku mendapat penyakit semput,..
kalo orang len sentiasa kilek dengan enpon canggih,aku,..hehe pasti takleh jauh dengan gajet aku jugak haha....ni dia.....tarraaaaaaaaaaaaaaaa.....



yang bulat mcm belon udara panas tu  fungsi dia untuk bantu orang2 yang macam aku yang tak berapa nak pandai/cerdik nak guna inhaler ni untuk permulaan...walaupun agak lucu tapi benda ni memang banyak bantu aku masa mula2 nak guna inhaler ni,kira benda ni bertindak macam penyambung @jambatan menghubungkan inhaler tu ke kerongkong aku untuk terus sedut gas tu ke paru-paru.yela seumuq idup tak penah kena semput weii.....
       masa mula kena semput ni jenuh jugakla aku tak leh lena malam,tidoq mula2 ok,pastu satg jam antara 2.30-3.00pagi aku kompem akan terjaga..pastu sampai le ke subuh ku tak dapat lena...huhu
    apapun kalo takdak benda inhaler ni memang kompem aku taklena n perlu pi klinik untuk sedut nebulizer gas tu huhu..keadaan akanbertamabah kronik kalo cuaca ujan,makan tak pantang...sangat sedih ,nak makan sebarangan takbulih....tak apa la nak awat cemana,dah lama ALLAH bagi peluang makan sedap2 kalini nikmat tu ALLAH tarik baru sikit....jadi la ni kalo makan kena berpikiran banyak kali supaya tak menyesal kemudian hari...tapi kekadang tu ada jugak langgar pantang hehe...lpas tu nahh berkokok la sampai ke pagi...
apapun kita sebagaii manusia takleh putuih asa kan...kena ikhtiar..kata doktor aku tak mustahil kena semput ni sebab ibu,adik pun ada penyakit ni,jadi ia adalah warisan.hehe...tapi samada penyakit ni akan terus kekal sampai lepas bersalin atau hanya bersifat sementara WaAllahualam hanya Allah mengetahui,..
              dan aku juga mengharapkan penyakit ini akan berlalu begitu saje umpama satu persinggahan dan mintak dijauhkan pada anak kecilku .....apa2 biarla aku saja yang menanggungnye...dan dengan adanya inhaler ini idup saye semakin bertambah baik dan saye pun bertambah paham cara penggunaannya...yang kaler koko tu 2 kali sehari lepas guna kena kumur2 kalo tak jadi ulser pulak kat dalam mulot,yang biru tu maksimum 12kali sehari...opps dah tiba waktu untuk menyedut ye ....jumpa lagi...

5 comments:

wahida said...

sian ko...kena semput ni mmg seksa...

jaga pemakanan ko ye..

take care...

Angah said...

o mekasih la kawannnnku...

ZurHeritage said...

hang sama ngan adik aku, tpi bezanya, dari dari kecik sampaila ke umur 29 thn kelik inhaler ni, xabih2... jaga kesihatan hang ok

Angah said...

o mekasih la ann,rupanya ada org yang lebih lama mengenali inhaler ni dari aku....

nita said...

Dugaankan..harap awak tabah menghadapinya semoga cepat sembuh..

semoga dipanjang usia kita bersama....

Daisypath Anniversary tickers