kawan2:

Wednesday, September 28, 2011

kapal haji.....sejarah kapal hajii...

MALAYSIA KITA dan MALAYSIA RAYA....
itu nama kapal haji kota waktu mula2 para jemaah dari Malaysia menunaikan haji ke Tanah Suci Mekah...dilancarkan pada 14 oktober 1951.dan kini caranya dah berubah mengikut peraliran zaman dan semasa dimama kapal udara digunakan..
bayangkan dulu bagaimana cabarannya bagi para jemaah utk menunaikan ibadah suci di kota Mekah, ada yang jatuh sakit,melahirkan anak malahan ada jua yangtidak sempat menunakan haji dan dikuburkan di lautan...sungguh sedih...
dan alhamdullilah,dengan kemodenan dan kemajuan jemaah haji kini lebih selesa dan dipermudahkan dengan adanya kapal udara..


dan bila tiba musim haji,kami (antara aku,kekodokbulat, nor) pastinya akan menjadi suspens,..tambah-tambah orang macam aku yang tidak mahir lansung hehehe...dantahun ni tiba pula giliran aku untuk berkhidmat dengan para jemaah di Malaysia,..kenala aku banyak2 belajar dari kekodokbulat dan nor...
dan esok 29hbsept 2011 bermulalah kehidupan aku yang akan terasing dari kegiatan semasa...semoga akudiberi kekuatan,kelapangan, dipermudahkan segala urusan untuk menempuh jadual selama sebulan ini,dan yangpasti lemak2 di betis ku akan terbakooor haha...(tu pun kalo tebakor,ntah2 bertambah ganda lagi adala hihi)






suasana sewaktu tahun 1960 ,sewaktu sanak saudara menghantar ahli keluarga mereka yangmenunaikan fardu haji melalui kapal laut,kapal ini bernama KUALA LUMPUR....
kapal MALAYSIA KITA...

KAPAL MALAYSIA RAYA






kapal ini dipercayai dapat mengangkut seramai 2000 jemaah .nama asal kapal kuala lumpur ini adalah Dilwara .
dan menjelang tahun 1970 ,pengangkutan udara semkain menjadi pilihan,dan kapal laut ini ditamat kan perkhidmatannya pada tahun 19790 sebagai pengangkutan kapal haji.dan di scrap pada tahun 1971 di Kaousiung.


* terima kasih sumber http://msaadhamid.blogspot.com/2010/09/kenali-kapal-haji-kuala-lumpur.html .




semoga ALLAH memberi kekuatan dan kesabaran kepada aku untuk tempoh sebulan ini....amin

2 comments:

et said...

sib baik kita tak kena attend kapal laut..hehehe..insyaallah hang boleh punya...lebih cemerlang lagi dr kami..hahaha..semangat.semangat

wahida said...

ko boleh!! insyaallah..semuanya dipermudahkan...

semoga dipanjang usia kita bersama....

Daisypath Anniversary tickers