kawan2:

Sunday, June 12, 2011

apam@apom nenek2/ apam tepung gandum

menjadi jugak la apam nenek2 ni...

tengok tu perbezaan jadi n tak jadi...


tengok tu.....


ok hari ini saya telah mencuba resepi orang lama,resepi nenek yang sering dijadikan hidangan minum petang, setelah melihat ibu mertuaku yang telah menghasilkan apam yang begitu lama telah ku lupakan,maka dengan semangatnya aku juga telah mencobanya...kerana dan yang pasti resepi ia mudah dan tak banyak benda,senang!


Apam tepung gandum:-



- 3 1/2 cawan tepung gandum

- 1 cawan gula (campoq ngan gula merah pun buleh)

- 1 paket yis serbuk

- 2 cawan air biasa

- 1 cawan air suam (utk dibancuh dgn yis)

- pewarna (kalao nak warnakan la)

- kelapa parut yang diletakkan sedikit garam





caranya:-

- campurkan yis dengan air suam,kacau sebati,ketepikan.

- tepung gandum dicampurkan dengan gula dan tuangkan bancuhan air yis tadi dan air 2 cawan tu,

- boleh masukkan pewarna jika mahu( saya letak warna hijau).

kacao sebati.

- tutup bekas tersebut dan biar direhatkan dalam 2-3jam atau adunan telah naik 3 kali ganda.

- kukusla dengan pengukur yang telah panas/ didih airnya

sehingga masak , dan sejukkan dan boleh la dimakan dengan kelapa parut tadi..

sungguh lazat!....





* memasak perlukan kesabaran,kalao tak sabar asyik nak cepat ja jadila seperti saya,1 loyang yang pertama dikukus tak menjadi,gara2 nak cepat siap,...hehe.....(refer gambar tu)







5 comments:

kekodokbulat said...

perghhh apom depa....

wahida said...

oklah tu...kalau saya, laaaaaagilah malas...huhu...

tapi apesal saya nampak sedap je yg jadi mcm bengkang tu...

mrs sweet lola said...

wau sdpnye hehe. nk ckit ..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Angah..lama x buat apam.Bila tinggai berdua nie,nk kuih beli la 2-3 ketui jer.Nk buat alang2 lak...hihi

wahida said...

salam...ko nak masuk ke GA aku tu? kalau masuk sila tinggalkan link ye..

sila ikut syarat...heheh..

semoga dipanjang usia kita bersama....

Daisypath Anniversary tickers