kawan2:

Friday, December 23, 2011

jalan2melaka..

ini kisah kami jalan2 ke MElaka..
satu perjalanan yang tk dirancang,terjadi saat2 akhir....

tengok tu muka aleesya mencebik...gara2 takmo naik beca...
ibu pulak dok kat beca sampai sakit buntot,gara2 ibu yang sesaiz dengan beca...muahahaaa....kesian abang beca yang bawak kami..total 200kg! bayangkan...

ini menara taming sari,kira macam naik lift yang ada bangku,pastu putar2 macam restoren putar kat menara kl tu...tiket masuk rm10 dewasa dan kanak2 rm7..bulehla...
ni pemandangan dari atas,masa naik n turun adala penerangan yang diberitahu macam dalam safety annoucement dlm kapal terbang tu,tapi bising akibat keterujaaan pelawat yang naik jadi memang sayup2 je la dengarnya...masa sebelum naik tu nanti adala staff dia akan amik gambar kita satu family,...kononnya nak abadikan kenangankita di menara taming sari,..tapi gambar nye tak cun sgt dengan latar blakang dinding gambar pemandangan,nak tau bpa henggit...lebih kurang rm40 ke rm45 cemtu la,tapi aku tak amik,,..almaklumla save bajet hahaha bukan kedekut tauu! cuma aleesya la yang tak tahan semua tempat dia nak shopping ,errr...ingat mak dia kilang duit kot..sabaqje la aduhaianak..

ni pulak taman mini malaysia yang dalam kerja2 naik taraf so memang tak dapat masukla...jimat masa n kalori ahakkks..

ni masa dalam zoo melaka,tu aleesya suka sangat bila burung merak tu terbang dekat nngan dia...tapi sombong skit sebab tunggu punya tunggu tak kembang pun kepaknye tu..malu agaknya kot.err betul ke kepak,yela kot..hihi
ni pulak sewaktu lalu kat segerombolan seladang ke apantah,aleesya masih di strollernya yang hampir2 dah membengkok gara2 lebih muatan...baby tua la katakan..sebab bawak stroller ni dia malas nak jalan2,mau patah pinggang ibu yang tak berapa ramping ni nanti hehe...
gajah...gajahhh...
overall,boleh aja la,kalo bintang tu taraf 3setengah je kot,sebab kebersihan tu la terserlah sangat.tandas pun tak best, kemudahan pejalan kaki pun adayang dah penuh dengan tanah...daun2 berguguran,tapi okla,tiket masuk lebih murah dari zoo negara,...munkin sebab tu macam kureng terjaga kot...lepas 3 hari aku pergi sini,ada pulak kes siamang yang menyerang budak tu..eiii ngeri tull cemana leh terlepas...alhamdullilah tak dak apa2 yang berlaku waktu ke sana...
ini adalah keadaan perigi hang tuah yang dikhabarkan tak pernah kering airnya...dikatakan wujud buaya putih di perigi ini,tapi masa ku pergi tak de la,kalo ada pun mesti nyorok sebab ramai pelawat yang datang...buat masa sekarang ni kawasan ni sedang dinaik taraf..munkin lepas ni nak datang melawat kena bayar le kot...

ni pula pasangan anak dan ayah yang rajin berjalan,dan si anak yang tak lekang dengan belon nye yang dibeli di zoo,meninggalkan si ibu yang penat berjalan,lagipun si ibu dah pernah mai sini,kecuali si ayah dan anak yang belum pernah melawat tempat2 kat sini..

gelagat si anak yang heppi sesangat...

si ayah dan anaknyeee....

ni pulak lorong yangjual2 dekat bangunan stadhuys ,kira kalo nek beca pastu abang beca akan tinggalkan kita kat sini sekejap n kita buleh jalan2..ni dekat bangunan merah tu la....pastu naik lagi beca kayuh eahh eyahhh maklumla muatanberat haha.! kayuhla sampai ke depan kota a famosa tu balik...oh ye sebelah bangunan memorial tu ada tandas awam,dan bagi aku ,dalam banyak2 tandas awam yang bersih (cantik tak semestinya bersih) tandas awam di sini la yang bersih,hanya mengenakan 30 pocen! walaupun bukan paling bersih tapi selesa,kering je lantai,berbanding tandas kat tandas awam dekat river cruises,kat mahkota parade,... harap cun je..
ni pulak masjid selat melaka yang berada tepi pantai,bila air pasang masjid ni akan nampak mcam terapung,dan bila malam sangat sangat cantek ...sempatla solat zohor,..dan ada jugak pelawat luar negara yang melawat,disediakan jubah khas untuk mereka yang tidak menutup aurat,..
ni budak yang masih malas nak jalan..

oh lupa nak tepek tadi,ni gambar dari atas menara taming sari...yang bumbung putih belah kanan tu tandas awam yang skali dengan kanuter tiket kot kalu tak salah..,mm tak best lansung,satu je leh guna toiletnye,nama pun tandas awam,sayang bangunan cun tapi toilet satuje tu pun jenuh beratur,yangnampak kecik2 empat segi kat sungai tu bumbung river cruise ,kami tak naik pun sebb masa kami pegi situ dah gelap,lagipun reramai sangat .....nantila bila2 datang menginap sekali panjang skit masa...

ni pulak dalam muzium kapal,tapi macambiasa bila bab muzium aku tak leh jalan sakan sebab aleesya tak suka dengan patong-patong ni n akan nangis,ntah apa2 la..
rugi bayar tiket....oh ya tu patong hang Tuah...sayang knapa la tak hensem,patotnya buatla bagi sasa n hensem skit kan.kan kan.!
ni waktu malam,kami pergi punmasa malam,jadi mungkin aleesya rasa macam takot le kot,..tapi kalopi siang pun takot gak..hmm ..yangbest bila dok dalam muzium ni aleesya tanya aku,ibu,knapa kapal ni tak jalan lagi,(tak gerak lagila maksudnya)adooi,apa nak nak jawab,err,kapal ni tak dak minyak,minyak habis....haha buleh ke jawab cemtu...nak terangkan pun payah nak paham budak kecik ni...adooiii..oh ya kalo masuk muzium kqpal ni kita leh melawat 2 muzium lagi di sebelahnye..tapi kami tak pi pun...penat nak jalan...

dan selepas lawatan muzium ni kami pun pulang la ke rumah kami ,dalam masa 2jam kami pun selamat sampai di restoren sunita,..makan2...sanggup tu dari melaka tahan lapar makan di sepang,sebab aku tak kompiden ada kedai yang masak sedap macam sunita....yang pasti sedap,harga patot n siap bagi diskon lagi!.....
sekian saja trip 9.30 pagi to 9.30 malam.....sehari di melake...

2 comments:

et said...

hamboi beg depa.pink gitu?hamboi sanggup mkn kat sunita tapi memang sedap pon kan?muahaha

Cemmomile said...

Beshnya jenjalan kat melaka...

semoga dipanjang usia kita bersama....

Daisypath Anniversary tickers